В липні — листопаді 2024 року було проведено спільний польсько-український проект «Польсько-українська літня школа «Спільна спадщина» (Polsko-ukraińska szkoła letnia "Wspólne Dziedzictwo").
Координатор проекту — д. і. н. Александра Жежотарська-Новакевич (Інститут археології та етнології ПАН, Центр археології Стародавньої Греції та Риму); партнер і координатор з української сторони — к. і. н. Олег Петраускас (Інститут археології Національної академії наук України, відділ археології ранніх слов'ян). Реалізація проекту проходила у тісній співпраці з проф., д. і. н. Кирилом Мизгіним (Варшавський університет, Лабораторія археології Східної Європи).
Проект реалізований Фондом друзів ІАЕ ПАН, Інститутом археології та етнології ПАН, Інститутом археології НАН України та Кафедрою археології Варшавського університету та співфінансується коштом польсько-американської фундації «Freedom Foundation» в рамках програми «РІТА — зміни в регіоні», що впроваджується Фондом Освіта для демократії.
На початку листопада цього року відбулася фінальна сесія з підведення підсумків фактичного виконання проекту, тому вважаємо за можливе надати коротку інформацію про його перебіг та деякі висновки.
Проект був орієнтований на підвищення фахових знань з археології студентів, аспірантів та молодих вчених українських учбових та наукових закладів. Один з головних напрямків проекту також полягав у розширенні теоретичних та практичних знань археологів-початківців в галузі охорони культурної і, зокрема, археологічної спадщини України За умовами проекту передбачалося три етапи в його виконання: теоретичний курс, практичні дослідження на базі археологічної експедиції та підсумковий етап.
І-й етап (липень 2024 року). Теоретичний курс, під час проведення якого було прочитано шість лекцій в форматі он-лайн (по три з польської та української сторони):
17 липня
1. Жежотарська-Новакевич Александра: «Про проект «Літня школа»;
2. Петраускас Олег: «Комарів — склоробний центр Барбарикуму пізньоримського часу (частина 1)».
23 липня
3. Бартецькі Бартоломей: «Село готів в Масломенчу — скансен в східній Польщі»;
4. Ільків Микола: «Археологія Буковини: культурно-хронологічний зріз та сучасний стан».
30 липня
5. Сабацінський Марцін: «Актуальний стан охорони культурної спадщини, концепції та проблеми (на прикладі археологічної спадщини»;
6. Синиця Євген: «Археологічна спадщина України: сучасний стан захисту».
Метою лекційного курсу було ознайомлення слухачів із сучасним станом охорони культурної / археологічної спадщини в Україні та Польщі; підсумками та перспективами досліджень археології Буковини, зокрема на прикладі пам’яток біля сс. Комарів та Бузовиця тощо.
Лекційний курс під час І-го етапу Літньої Школи
ІІ етап (з 3 по 17 серпня 2024 року). Передбачав практичні польові археологічні дослідження для учасників Школи, що були проведені на базі Комарівської археологічної експедиції Інституту археології НАНУ. Її учасниками стали студенти Київського національного університету ім. Тараса Шевченка (керівник к. і. н. Синиця Євген), Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка (керівник к. і. н. Строцень Богдан), Українського державного університету ім. Михайла Драгоманова (керівник к. і. н. Шишкін Руслан) та Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича (керівник к. і. н. Ільків Микола).
На засадах «вільних слухачів» Школи також прийняли участь молоді археологи з інших навчальних закладів України (Харків, Луцьк, Львів, Київ) та Європи (Росток, Варшава). Загалом в роботі школи прийняло участь понад 30 студентів, аспірантів та молодих науковців-археологів.
Учасники Літньої Школи під час польової роботи на поселенні Комарів
Самі ж практичні заняття відбувались в межах двох пам'яток черняхівської культури: Комарів (поселення) та Комарів 1 (могильник). Значною перевагою археологічної школи стало ознайомлення учасників із застосуванням неінвазійних методів задля забезпечення набуття майбутніми фахівцями всесторонньо досвіду археологічних досліджень. Слухачі Школи мали можливість прийняти безпосередню участь в роботі двох груп геофізичних досліджень, одна з яких вперше в Україні здійснювала знімання за допомогою БПЛА. Не менш важливим компонентом стало ознайомлення з специфікою камеральної роботи та облаштуванням експедиційного побуту.
Ознайомлення учасників школи з специфікою камеральних опрацювань матеріалу
Крім участі в археологічних розкопках, в рамках Літньої Школи, прочитано дев’ять лекцій з археологічної тематики. Шість з боку «викладачів» Школи:
1.Петраускас Олег: «Комарів — склоробний центр Барбарикуму пізньоримського часу (частина 2)»;
2. Шишкін Руслан: «Дослідження склоробної майстерні гунського часу на поселенні Комарів в 2021 року»;
3. Строцень Богдан: «Авіаційна археологія»;
4. Поляченко Євген, Черкас Семен: «Аеромагнітні дослідження з БПЛА. Приклади з археологічних пам'яток України»;
5. Бондар Ксенія: «Застосування геофізичних методів в археології на прикладі пам'яток Комарова-Бузовиці»;
6. Жежотарська-Новакевич Александра: «Нідайно – жертовне болото пізньої античності (вибрані аспекти)».
та три з боку «слухачів» Школи:
1. Якимчук Тарас: «Поховання із «бенкетним сервізом» на могильниках вельбарської культури України та Білорусі»;
2. Данильчук Назарій: «Таємниці печери Вертеби»;
3. Сивук Софія: «Археологічна спадщина Володимира Антоновича».
Не менш важливою складовою було проведення кількох екскурсій по визначних культурно-історичних місцях північної Бессарабії та самого Комарова.
Екскурсія по визначних культурно-історичних місцях північної Бессарабії
ІІІ-й етап (листопад 2024 року). Передбачав підведення в межах двох он-лайн зустрічей підсумків у вигляді звіту керівників проекту, обміну думками та враженнями з приводу проведеного заходу та презентацією студентських пілотних проектів.
Перша зустріч актуалізувала два питання, що розкривали учасники школи: «Археологія в селі: досвід, перспективи і проблеми сприйняття культурної спадщини місцевими мешканцями» та «Комарів в туристичній інфраструктурі Буковини». З цих тем було оприлюднено три презентації студентів університетів Чернівців (Маняк Владислав), Тернополя (Ліщенко Юля) та Києва (Томашевський Владислав) з власним баченням вирішення цих проблем.
Друга зустріч (кінцева) підвела підсумок проекту у трьох доповідях:
1. Жежотарська-Новакевич Александра: «Проект польсько-українська Літня Школа “Спільна Спадщина”»
2. Петраускас Олег: «Результати археологічних досліджень в Комарові в 2024 році»
3. Спільний доповідь молодих археологів: «Літня Школа — чи варто залишитись на другий рік?»
В підсумку можливо зазначити, що — літня Польсько-Українська археологічна школа «Спільна спадщина» це унікальний в межах України науково-освітній проект, що сприяє підготовці професійних фахівців в галузі археології. Його значною перевагою є те, що він дозволяє учасникам отримати цілісне уявлення про сучасну археологію та на власному досвіді випробувати всі етапи археологічних досліджень починаючи від польових і закінчуючи прямою роботою з матеріалом, послухати лекції від провідних фахівців України та Польщі, а також з'ясувати для себе основні елементи побутового облаштування експедиції та специфіки контакту з місцевим населенням.
По завершенню проекту всі слухачі Школи та керівники студентських груп отримали сертифікати, що засвідчують їх участь та успішне її проходження, а до бібліотек кожного університету-представника було передано фахову археологічну літературу різними науковими та навчальними закладами Польщі. Книги надано за сприяння: Яцека Анджейовського (Державний археологічний музей у Варшаві / Jacek Andrzejowski, Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie); Томаша Новакевича (факультет археології, Варшавський університет / Tomasz Nowakiewicz , Wydział Archeologii, Uniwersytet Warszawski); Дороти Цингот та Александри Жешотарської-Новакевич (Інститут археології та етнології Польської академії наук у Варшаві / Dorota Cyngot та Aleksandra Rzeszotarska-Nowakiewicz, Instytut Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie).
Петраускас Олег, куратор проекту «Літня школа» з української сторони, к. і. н., заввідділу археології ранніх слов’ян ІА НАНУ
Сивук Софія, учасниця проекту «Літня школа», старший лаборант відділу археології ранніх слов’ян ІА НАНУ
Спільна фотографія учасників Літньої Школи під час вшанування пам'яті загиблих археологів в серпні 2024 р.