Профіль програми Доктор філософії в області археології та антропології
|
Тип диплома та обсяг робіт |
Диплом доктора філософії, перший науковий ступінь, 4 академічних роки, 37 кредитів ЕКТС |
Наукова установа |
Інститут археології НАН України, м. Київ |
Акредитуюча інституція |
Міністерство освіти і науки України, Україна, пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135
|
Період акредитації |
2017 рік |
Рівень програми |
QF for EHEA – третій цикл, EQF for LLL – 8 рівень; НРК України – 8 рівень
|
|
А |
Мета програми |
|
Забезпечити, на основі ступеня магістра, підготовку наукових і науково-педагогічних кадрів у сфері економіки шляхом здобуття ними компетентностей, достатніх для виконання оригінальних наукових досліджень, результати яких мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення, а також їх підтримку в ході підготовки та захисту дисертації. |
|
В |
Характеристика програми |
1 |
Предметна область (галузь знань)
|
Історичні науки 032 — історія та археологія
|
2 |
Фокус програми: загальний/ спеціальний
|
Третій (освітньо-науковий) рівень вищої освіти за Законом України «Про вищу освіту», восьмий кваліфікаційний рівень Національної рамки кваліфікацій.
Загальний. Дослідження:
- історії розвитку соціально-економічних та історичних процесів,
- концептуальних засад охорони археологічної спадщини;
- реконструкції етнокультурної історії населення сучасної України;
- деталізація давньої історії України,
- стратегічних напрямів удосконалення методики проведення археологічних досліджень;
- виявлення локальних особливостей розвитку окремих регіонів України у доісторичний період;
- аналіз антропологічного складу населення України у різні історичні періоди;
- побуту та умов життя давнього населення від появи людини на території сучасної України до ХХ ст.;
- міграційних тенденцій у давнину на території сучасної Україні та їх комплексний аналіз;
- розвиток продуктивних сил давніх суспільств;
- світогляду давніх суспільств за даними археологічних досліджень;
- системи заселення території сучасної України у різні історичні періоди та виявлення закономірностей;
- розвитку матеріальної культури давніх суспільств, що мешкали на території сучасної України від появи людини на території сучасної України до ХХ ст..
Спеціальний.
Дослідження:
- методологічних питань вивчення давньої історії за матеріальними залишками;
- використання природничих методів дослідження для комплексної характеристики давніх суспільств;
- розвитку сільського господарства протягом часу існування відтворювальної економіки на теренах України;
- пріоритетних напрямів реформування системи освіти та науки;
- історії та ролі металургії давніх суспільств;
- напрямів удосконалення технологій давніх виробництв (обробки каменю, кістки, скла тощо);
- проблеми первiсного заселення територiї України;
- становлення відтворюючої економіки на Україні;
- емпіричного рівня пізнання археології;
- проблеми теоретизації наукового знання в археології;
- вивчення соціально-історичного процесу;
- межі пізнання в археології;
- становлення та розвитку української археології;
- реконструкції господарських структур давніх суспільств;
- методологічні принципи дослідження соціальної сфери суспільного життя у археології;
- давнього ремесла по археологічним даним;
- методології пізнання антропогенезу;
- проблеми періодизації історичного процесу.
- міграційні тенденції давнини на території сучасній Україні та їх комплексний аналіз;
- дослідження міграції з території сучасної України (виділення критеріїв для їх виявлення та визначення їх масштабів);
- впливу міграцій на історичний розвиток давніх суспільств;
- етнічного складу населення різних регіонів на території сучасної України від появи людини до ХХ ст.;
- імміграції в Україну та інтеграції іммігрантів;
- народжуваності, таїї еволюції в Україні від появи людини до XVIII ст.;
- соціальної структури населення України за доби бронзи;
- сім’ї та шлюбу: закономірностей еволюції шлюбно-сімейних відносин, зміни структури, розміру, типу сімейних об’єднань від появи людини до XVIII ст.;
- державний устрій античних держав Північного Причорномор’я;
- містобудування та архітектуру;
- мистецтво населення давнього населення території сучасної України від пізнього палеоліту до XVIII ст.;
- тривалості життя: комплексне дослідження, спрямоване на визначення чинників у давніх суспільствах на тривалість життя;
- релігії населення території сучасної України від пізнього палеоліту до до XVIII ст.;
- військову справу стародавніх суспільств від формування людини сучасного антропологічного типу до Нового часу (дослідження археологічних та антропологічних матеріалів);
- епіграфічні джерела для вивчення давньої історії України.
|
3 |
Орієнтація програми |
Дослідницька і прикладна. Наукові фундаментальні та прикладні дослідження в галузі давньої історії, археології, антропології, що матимуть широке практичне застосування. |
4 |
Особливості програми |
Програма орієнтує на розширення та поглиблення теоретико-методологічного та науково-методичного комплексу розвитку археологічного пізнання, оволодіння практичним інструментарієм наукових досліджень в сфері давньої історії та орієнтує на співробітництво із закладами системи Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури України, міжнародними організаціями, закордонними науковими установами та навчальними закладами. |
|
С |
Працевлаштування та продовження освіти |
1 |
Працевлаштування |
Наукова та викладацька діяльність у сфері економіки. Наукова, адміністративна та управлінська діяльність в закладах науки, освіти, в органах влади усіх рівнів та бізнес-секторі. Посади згідно класифікатору професій України: Законодавці, вищі державні службовці, керівники, менеджери (управителі). Керівники підприємств, установ, організацій (12): керівники підприємств, установ, організацій (директор) (1210.1),керівники різних основних підрозділів (начальник) (1229.1), керівники функціональних підрозділів (начальник) (1231). Керівник науково-дослідного підрозділу (1237), головний фахівець науково-дослідного підрозділу (1237.1), начальник (Завідувач) науково-дослідного підрозділу (1237.2), керівник проектів та програм (1238), керівник інших функціональних підрозділів (1239), керівник малих підприємств (директор) (13), менеджери (управителі) у сфері культури, відпочинку та спорту (1492). Професіонали: викладачі вищих навчальних закладів (2310): докторант, доцент, професор кафедри (2310.1), асистент, викладач вищого навчального закладу (2310.2). Інші професіоналі (24): професіонали в галузі археографії, археології, географії, кримінології, палеографії та соціології (2442): наукові співробітники (археографія, археологія, географія, кримінологія, палеографія, соціологія) (2442.1), археографи, археологи, географи, кримінологи, палеографи та соціологи (2442.2). Місця працевлаштування. Посади у відділах та лабораторіях наукових установ, профільних кафедрах університетів. Відповідні робочі місця (наукові дослідження та управління) підприємств, установ та організацій.
|
|
|
|
2 |
Продовження освіти |
Навчання впродовж життя для розвитку і самовдосконалення в науковій та професійній сферах діяльності, а також в інших споріднених галузях наукових знань: - підготовка на 9-ому кваліфікаційному рівню Національної рамки кваліфікацій в галузі соціальних та поведінкових наук; - навчання на 8-ому кваліфікаційному рівні Національної рамки кваліфікацій в споріднених спеціальностях; - освітні програми, дослідницькі гранти та стипендії, що містять додаткові наукові та освітні компоненти.
|
D |
Стиль та методика навчання |
1 |
Підходи до викладання та навчання
|
Основними підходами до викладання та навчання аспірантів є: - використання лекційних курсів, семінарів та консультацій із запланованих дисциплін; - самостійну роботу з джерелами інформації у бібліотеці Інституту та у наукових бібліотеках України; - використання дистанційних курсів навчання та електронних ресурсів за допомогою мережі Інтернет; - індивідуальні консультації фахівців Інституту, інших установ НАН України, профільних вищих навчальних закладів; - залучення до консультування аспірантів провідних фахівців профільної галузі; - інформаційна підтримка участі аспірантів в конкурсах на отримання наукових стипендій і грантів; - активна робота аспірантів у складі проектних команд, при виконанні держбюджетних та госпдоговірних тем, участь у розробці звітних матеріалів, реєстраційних та облікових документів, оформленні патентів та авторських свідоцтв.
|
2 |
Система оцінювання |
Система оцінювання знань освітньої програми передбачає здійснення поточного та підсумкового контролю. Поточний контроль проводиться у формі тестів, роботи на практичних заняттях, виступів на семінарах та конференціях, підготовки наукових звітів. Підсумковий контроль передбачає диференційований залік або усний іспит. Аспірант вважається допущеним до підсумкового контролю з дисциплін освітньо-наукової програми, якщо він виконав всі види робіт, передбачені навчальним планом з цієї дисципліни.
|
3 |
Форма контролю успішності навчання аспірантів/ здобувачів
|
Аспіранти/здобувачі проходять щорічну атестацію шляхом звітування на засіданні профільного відділу та Вченої ради Інституту про хід виконання освітньо-наукової програми та індивідуального плану, включаючи опубліковані наукові статті та виступи на конференціях. Остаточним результатом навчання аспірантів/здобувачів є повне виконання освітньо-наукової програми, необхідний перелік опублікованих за результатами досліджень наукових праць, у тому числі в зарубіжних виданнях та таких, що індексуються у наукометричних базах, апробація результатів на наукових конференціях, належним чином оформлений рукопис дисертації та представлення її на спільне засідання відділів Інституту або до розгляду в спеціалізовану вчену раду для отримання наукового ступеня доктора філософії в галузі 03 – історичні? науки, зі спеціальності 032 –історія та археологія.
|
E |
|
Програмні компетентності |
1 |
Загальні (універсальні)
|
- Аналіз та синтез. Здатність до аналізу та синтезу на основі логічних аргументів та перевірених фактів.
- Гнучкість мислення. Набуття гнучкого мислення, відкритість до застосування фізичних знань та компетентностей в широкому діапазоні можливих місць роботи та повсякденному житті.
- Групова робота. Здатність виконувати дослідження в групі під керівництвом лідера, подібні навички, що демонструють здатність до врахування строгих вимог дисципліни, планування та управління часом.
- Комунікаційні навички. Здатність до ефективної комунікації та до представлення складної комплексної інформації у стислій формі усно та письмово, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології та відповідні технічні терміни.
- Популяризаційні навички. Уміння спілкуватися із нефахівцями, певні навички викладання.
- Етичні установки. Дотримання етичних принципів як з точки зору професійної чесності та порядності.
|
2 |
Фахові
|
- Глибокі знання та розуміння: здатність аналізувати явища та процеси суспільного життя, з точки зору фундаментальних загальнонаукових принципів і знань а також на основі спеціальних методів дослідження соціально-економічних та демографічних процесів і явищ.
- Розв’язання проблем. Здатність розв’язувати широке коло проблем та задач шляхом розуміння їх фундаментальних основ та використання як теоретичних, так і експериментальних методів, засвоєних з освітньо-наукової програми.
- Обчислювальні навички. Здатність використовувати відповідне програмне забезпечення (мови програмування, пакети тощо) та великі масиви статистичної інформації для здійснення досліджень та моделювання соціально-економічних та демографічних процесів.
- Здатність до навчання. Здатність шляхом самостійного навчання освоїти нові області, використовуючи здобуті фахові знання.
|
F |
Програмні результати навчання |
|
- Знання іноземної мови, на рівні достатньому для презентації наукових результатів в усній та письмовій формах, розуміння фахових наукових та професійних текстів, вміння та навики спілкуватися в іншомовному науковому і професійному середовищі.
- Знання методів наукових досліджень та вміння їх використовувати на належному рівні; вміння розшукувати, опрацьовувати, аналізувати та синтезувати отриману інформацію (наукові статті, науково-аналітичні матеріали, бази даних тощо).
- Знання теорії і розуміння методології системного аналізу, принципів застосування системного підходу при дослідженні соціально-економічних процесів та явищ, вміння використовувати методологію системного аналізу в сфері економіки;
- Знання змісту і порядку розрахунків основних кількісних наукометричних показників ефективності наукової діяльності (індекс цитування, індекс Гірша (h-індекс), імпакт-фактор (ІФ, або ІF)); вміння працювати з сучасними бібліографічними і реферативними базами даних, а також наукометричними платформами.
- Знання і вміння використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, комп’ютерні засоби та програми при проведенні наукових досліджень.
- Вміння та навики працювати з сучасними бібліографічними і реферативними базами даних, а також наукометричними платформами (наприклад, Sсорus, Web оf Sсіеnсе, Index Copernicus, Wеb оf Knowledge, РubМеd, Маthеmatics, Sрrіngеr, Аgrіs, GeoRef та ін.).
- Знання, розуміння, вміння та навики використання правил цитування та посилання на використані джерела, правил оформлення бібліографічного списку, розуміння змісту і порядку розрахунків основних кількісних наукометричних показників ефективності наукової діяльності (індекс цитування, індекс Гірша (h-індекс), імпакт-фактор (ІФ, або ІF).
- Знання історії розвитку соціально-економічних та історичних процесів; концептуальних засад охорони археологічної спадщини; реконструкції етнокультурної історії населення сучасної України; деталізація давньої історії України; стратегічних напрямів удосконалення методики проведення археологічних досліджень.
- Спеціальний.
- Знання у виявленні локальних особливостей розвитку окремих регіонів України у доісторичний період; антропологічного складу населення України у різні історичні періоди; побуту та умов життя давнього населення від появи людини на території сучасної України до ХХ ст.; міграційних тенденцій у давнину на території сучасної Україні та їх комплексний аналіз;
- Знання закономірностей розвитку продуктивних сил давніх суспільств; світогляду давніх суспільств за даними археологічних досліджень; системи заселення території сучасної України у різні історичні періоди та виявлення закономірностей; розвитку матеріальної культури давніх суспільств, що мешкали на території сучасної України від появи людини на території сучасної України до ХХ ст.
- Вміння класифікувати типи матеріальної культури давніх суспільств; використання природничих методів дослідження для комплексної характеристики давніх суспільств; реконструювати господарські структури давніх суспільств та хід соціально-історичного процесу; визначати пріоритетні напрямки реформування системи освіти та науки.
- Знання методологічних питань вивчення давньої історії за матеріальними залишками; розвитку сільського господарства протягом часу існування відтворювальної економіки на теренах України; історії та ролі металургії давніх суспільств; напрямів удосконалення технологій давніх виробництв (обробки каменю, кістки, скла тощо);
- Знання проблеми первiсного заселення територiї України; становлення відтворюючої економіки на Україні; емпіричного рівня пізнання археології; проблеми теоретизації наукового знання в археології; межі пізнання в археології; становлення та розвитку української археології;
- Вміння будувати демографічні моделі моделі розвитку різного роду суспільств минулого (кочовики. землероби тощо); проводити кластерний та факторний аналіз даних для виявлення спорідненості давніх людських об’єднань.
- Знання методологічні принципи дослідження соціальної сфери суспільного життя у археології; давнього ремесла по археологічним даним; методології пізнання антропогенезу; основних індикаторів різних шляхів політогенезу; основних ознак міграцій давніх племен.
- Знання основних сучасних методологій та підходів археологічного дослідження; теоретико-методологічних основ реконструкції давньої історії за матеріальними залишками вміння визначати специфічні риси різного типу соціумів давнини; обґрунтовувати перспективні напрями модернізації методів археологічного дослідження.
|